Tuesday 11 October 2016

SISTEM PEMERINTAHAN NEGARA DI MALAYSIA

STRUKTUR SISTEM PEMERINTAHAN NEGARA MALAYSIA
    Parlimen Malaysia yang bercirikan demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan yang unik .

    Setiap negara mempunyai kaedah dan sistem pemerintahan yang tersendiri.Terdapat berbagai nama yang diberikan untuk menggambarkan bentuk pemerintahan sesebuah negara seperti demokrasi, sosialis, monarki dan lain-lain.

     Dalam sistem berkenaan, terdapat jenis pemerintahan yang membenarkan penglibatan rakyat dalam mengurus dan mengemudi pemerintahan negara.Sementara itu terdapat juga pemerintahan yang tidak memberi ruang kepada rakyat untuk terlibat dalam pengurusan pemerintahan negara.

     Sistem pemerintahan demokrasi amat bermakna bagi sesebuah negara yang mendauatkan kebebasan rakyat.Ianya menggambarkan suatu sistem yang memberi keutamaan kepada suara dan kehendak majoriti rakyat.Istilah popular demokrasi "kerajaan rakyat, dari rakyat untuk rakyat".


      Unsur penting dalam demokrasi ialah "pemerintahan rakyat".Dalam sistem demokrasi yang berkuasa ialah rakyat.Demokrasi mempunyai makna yang bertentangan dengan autokrasi.Dalam autokrasi, rakyat tidak boleh bersuara dan tidak dibenarkan terlibat dalam urusan pemerintahan negara




No comments:

Post a Comment